П`ятниця, 19.04.2024, 06:42
Вітаю Вас Гість | RSS

Казанківська гімназія № 4

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей


8 клас

8 клас

ТЕМА. Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія.

МЕТА

  • навчальна визначити загальні особливості клімату України, систематизувати знання учнів що до основних чинників формування клімату; розкрити поняття розподілу сонячної радіації на території України; продовжити формувати навички роботи з географічними картами.
  • розвивальна розвивати вміння аналізувати, логічно мислити, робити висновки і висловлювати свої думки, розвивати вміння працювати в парі;
  • виховна – продовжити виховувати культуру спілкування.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: фізична і кліматична карти України, атласи, схеми, додатковий матеріал, комп’ютери, м/д проектор, презентація «Кліматотвірні чинники».

Очікувані результати:

учні повинні: давати загальну характеристику клімату; вивчити поняття «сумарна сонячна радіація», «пряма сонячна радіація», «розсіяна сонячна радіація», «поглинута сонячна радіація», «радіаційний баланс», «альбедо».

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

За вікном зима. Холодно. Нас найкраще зігріють посмішки. Посміхніться один одному, передайте тепло своїх сердець та побажайте успіху.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Прийом «Біла ворона»: знайти зайве слово і пояснити його значення.

    1. План, конденсація, карта, глобус.
    2. Літо, масштаб, азимут, проекція.
    3. Делімітація, атмосфера, демаркація, кордон.
    4. Антропоген, термометр, неоген, палеоген.
    5. Ураган, ера, період, епоха.
    6. Щит, платформа, кисень, плита.
    7. Крейда, роса, вапняк, гіпс.
    8. Антициклон, балка, яр, каньйон.

Конденсація – процес переходу водяної пари в рідину.

Літо – пора року.

Атмосфера – повітряна оболонка Землі.

Термометр – прилад для вимірювання температури повітря.

Ураган – вітер, сила якого становить 12 балів ( понад 29 м/с).

Кисень – газ, що входить до складу повітря.

Роса – дрібні краплі води, що утворилися на поверхні Землі в результаті конденсації.

Антициклон – це атмосферний вихор з високим тиском у центрі і рухом повітря від центра до країв.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Вступне слово

Природний компонент, особливості якого ви вивчатимете протягом наступних п’яти уроків, впливає на рельєф, поверхневі й підземні води, розвиток рослинності, поведінку тварин, господарську діяльність людей.

Клімат вивчає наука кліматологія, яка тісно пов’язана з метеорологією. І сьогодні на уроці ми з’ясуємо, які ж особливості має клімат України та розглянемо фактори, які впливають на формування клімату України.

ІV. Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів уроку

Робота з мультимедійною презентацією (слайд 1,2)

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Географічна лабораторія». Учні об’єднуються в пари (атлас, підручник) складали опорну схему в конспекті та працюють над завданнями:

За допомогою карти атласу «Кліматичні пояси світу» і тексту підручника

відповісти на запитання:

  1. В якому кліматичному поясі знаходиться територія України?
  2. Який тип клімату характерний для більшої території України?
  3. Де сформувався клімат, подібний до субтропічного середземноморського типу.
  4. В якому напрямку зростає континентальність клімату в Україні?

(слайд 3,4)

Прийом «Словничок»

Сонячна радіація — тепло і світло, що випромінюється Сонцем і потрапляє на Землю.

Радіаційний баланс — різниця між сумарною і відбитою сонячною радіацією.

Радіація відбита — сонячна радіація, що відбивається поверхнею Землі.

Радіація пряма — сонячне випромінювання, що надходить прямо на земну поверхню.

Радіація розсіяна — сонячне випромінювання, що розсіюється в атмосфері в результаті відбиття та вбирання тепла і світла.

Радіація поглинута — частина сумарної сонячної радіації, поглинута земною поверхнею.

Сумарна радіація — сукупність прямої і розсіяної сонячної радіації, що надходить у природних умовах на земну поверхню. Вона залежить від географічної широти, висоти над рівнем моря, прозорості атмосфери і хмарності. Відношення відбитої радіації до тієї, що надійшла на дану поверхню, називається альбедо.

Сонячна радіація

(слайд 5)

Сонячна радіація - головне джерело енергії для всіх природних процесів в атмосфері та на земній поверхні. Для вимірювання сонячної радіації використовують спеціальний прилад актинометр.

(слайд 6)

Чинники, що впливають на кількість сумарної сонячної радіації

Кут падіння

сонячних променів Тривалість дня Хмарність

Завдання (слайд 7)

Проаналізувати на картосхемі розподіл річної сумарної сонячної радіації, яка вимірюється в Мдж/м. кв.

Висновок: Кількість сонячної радіації залежить від кута падіння сонячних променів. Кут, утворений сонячними променями і земною поверхнею, залежить від географічної широти і висоти Сонця над горизонтом.

Отже, загальна закономірність на Україні: простежується збільшення сумарної сонячної радіації з півночі на південь і південний схід.

Методичний прийом «Робота в групах»

Кожна група опрацьовує певне питання: «характер підстильної поверхні»; «сонячна радіація, її види та розподіл»; «циркуляція атмосфери (фронти, циклони, антициклони)», «властивості повітряних мас».

Підбивають підсумки за допомогою вчителя.

1. Гори затримують проходження повітряних мас, рівнини спри­яють їхньому вільному пересуванню.

(Слайд 8)

2. На земну поверхню надходить сумарна радіація. На територію України: 4190 МДж/м — на Північному заході; 3400 МДж/м — Карпати; 5200 МДж/м — на узбережжі Криму. Альбедо коливається від 24 % — на півночі до 17 % на півдні. У зимовий період — 60 % — на півночі до 25 % на півдні.

(слайд 9,10,11,12,13)

3. Циклони приносять похолодання, опади. Антициклони — суху, теплу погоду влітку, морозну без опадів взимку. На клімат України впливають арктичні, помірні, тропічні повітряні маси.

(слайд 14,15)

 

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Дати відповіді на запитання:

- Назвати головні чинники формування клімату України.

  • Записати формулу сумарної сонячної радіації, пояснити.
  • Які чинники, крім географічної широти, впливають на інтенсивність сонячної радіації?
  • Що таке радіаційний баланс?
  • Які особливості підстильної поверхні впливають на клімат України?

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Прийом «Роблю висновок» (слайд 16)

Учні роблять висновки, узагальнення, оцінюють рівень виконання роботи.

РЕФЛЕКСІЯ

(слайд 17)

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (слайд 18)

  1. Опрацювати відповідний § підручника.

Підшукати приклади рекордів зафіксованих температур, швидкості вітру чи кількості опадів на території України.

Категорія: Мої статті | Додав: Irina (20.11.2018)
Переглядів: 924 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук

Казанківська ЗОШ №4 © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz